USTAWA O KRAJOWYM SYSTEMIE CYBERBEZPIECZEŃSTWA
Niewypełnianie narzuconych obowiązków może skutkować nałożeniem kar pieniężnych w wysokości do miliona złotych
Dnia 28 sierpnia 2018 r. weszła w życie Ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (Dz. U. 2018 poz.1560, stanowiąca wdrożenie unijnej dyrektywy NIS, ang. Network and Information Systems Directive).
Do Ustawy mają zastosowanie powołane akty wykonawcze określające:
- Rodzaje wymaganej dokumentacji dotyczącej Cyberbezpieczeństwa systemu
- Wykaz Certyfikatów uprawniających do przeprowadzania obowiązkowych audytów
- Wykaz progów uznających incydent za poważny
Przepisy te stanowią odpowiedź na rosnące zagrożenia związane z cyberatakami oraz mają na celu stworzenie spójnego systemu zabezpieczeń przed nimi na szczeblu krajowym, poprzez:
- Podnoszenie kompetencji w doborze, wdrażaniu i utrzymaniu środków technicznych zwiększających Cyberbezpieczeństwo
- Wprowadzenie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla sieci i systemów teleinformatycznych
- Korzystanie z nowoczesnych i bezpiecznych modeli przetwarzania danych w chmurach obliczeniowych
- Tworzenie bezpiecznych aplikacji oraz korzystanie z bezpiecznych systemów mobilnych
Działalność większości firm opiera się na wykorzystywaniu nowoczesnych rozwiązań informatycznych dla wspierania procesu zarządzania, produkcji lub świadczenia usług.
Stosowanie rozwiązań IT wiąże się jednocześnie z ryzykiem wykorzystania podatności systemów przez cyberprzestępców, np.:
- włamanie do niezabezpieczonej sieci firmowej
- zainfekowanie systemu wirusem w wyniku otwarcia przez pracownika załącznika przesłanego drogą e-mail, sms posiadającego złośliwe oprogramowanie
- braku planów ciągłości działania, które mogą skutkować zawieszeniem działalności firmy (brak kopii systemów, brak regularnych testów)
- zablokowanie dostępu do danych połączone z żądaniem okupu
- realizacja powyższych scenariuszy może powodować konsekwencje ekonomiczne, społeczne i wizerunkowe
Ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa nałożyła nowe zadania i obowiązki na przedsiębiorców jak i podmioty publiczne
CO MOŻEMY ZROBIĆ DLA PAŃSTWA JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO:
- zrobimy audyt wejścia
- oszacujemy ryzyko
- wydamy zalecenia co do wprowadzenia zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych
- przygotujemy plan ciągłości działania w zgodzie z ISO 22301
- pomożemy zadbać o obwiązek informacyjny dla użytkownika/ interesanta
- zgłosimy osobę do dedykowanego CSIRT
- przygotujemy system zarządzania incydentem
- przygotujemy wymagane zalecenia po wykonanym audycie
- przygotujemy wymaganą dokumentację w zgodzie z ISO/IEC 27001:2017
- na zlecenie zrealizujemy również testy penetracyjne
Ustawa nakłada na Operatora Usług Kluczowych następujące obowiązki:
1. prowadzenie systematycznego szacowania ryzyka wystąpienia incydentu oraz zarządzanie tym ryzykiem
2. wdrożenie odpowiednich i proporcjonalnych do oszacowanego ryzyka środków technicznych i organizacyjnych, uwzględniających najnowszy stan wiedzy, w tym:
- utrzymanie i bezpieczną eksploatację systemu informacyjnego
- bezpieczeństwo fizyczne i środowiskowe, uwzględniające kontrolę dostępu, bezpieczeństwo i ciągłość dostaw usług, od których zależy świadczenie usługi kluczowej
- wdrażanie, dokumentowanie i utrzymywanie planów działania możliwiających ciągłe i niezakłócone świadczenie usługi kluczowej oraz zapewniających poufność, integralność, dostępność i autentyczność informacji
- objęcie systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi kluczowej systemem monitorowania w trybie ciągłym; zbieranie informacji o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa i podatnościach na incydenty systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi kluczowej
3. zarządzanie incydentami
4. stosowanie środków zapobiegających i ograniczających wpływ incydentów na bezpieczeństwo systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi kluczowej
5. stosowanie środków łączności umożliwiających prawidłową i bezpieczną komunikację w ramach krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.
- obowiązek wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za utrzymywanie kontaktów z podmiotami krajowego systemu cyberbezpieczeństwa oraz przekazania danych tej osoby w terminie 14 dni od daty jej wyznaczenia, do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK, CSIRT GOV i sektorowego zespołu cyberbezpieczeństwa
CSIRT oznacza Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego
- obowiązek zapewnienia użytkownikowi usługi kluczowej dostępu do wiedzy pozwalającej na zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie skutecznych sposobów zabezpieczania się przed tymi zagrożeniami w zakresie związanym ze świadczoną usługą kluczową, w szczególności przez publikowanie informacji na ten temat na swojej stronie internetowej
- obowiązek opracowania, wdrożenia i aktualizacji dokumentacji cyberbezpieczeństwa systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi kluczowej
- obowiązek ustanowienia nadzoru nad dokumentacją dotyczącą cyberbezpieczeństwa systemu informacyjnego wykorzystywanego do świadczenia usługi kluczowej
- obowiązek obsługi incydentów, zgłaszania incydentów poważnych i współdziałania przy obsłudze incydentu poważnego i incydentu krytycznego;
6. obowiązek przeprowadzania audytu przez osoby wyszczególnione w Rozporządzeniu co 24 miesiące
AUDYT DLA JST
Harmonogram postępowania Operatora Usługi Kluczowej po otrzymaniu decyzji administracyjnej
w ciągu 3 miesięcy należy:
- wyznaczyć osobę kontaktową z właściwym CSIRT
- dokonać szacowania ryzyka dla swoich usług kluczowych
- wprowadzić system zarządzania incydentami (obsługuje i identyfikuje incydenty, poważne zgłasza)
- prowadzić działania informacyjne na temat zagrożeń wobec swoich użytkowników
- dbać o aktualizację systemów, analizować podatności
w ciągu 6 miesięcy należy:
- zebrać informacje o podatnościach i zagrożeniach
- stosować środki minimalizujące wpływ incydentów na bezpieczeństwo systemu IT
- wdrożyć odpowiednie i adekwatne do oszacowanego ryzyka środki techniczne i organizacyjne
- przygotować wymaganą dokumentację
w ciągu 12 miesięcy należy:
- przygotować pierwszy audyt
- przekazać sprawozdanie z audytu wskazanym w Ustawie podmiotom
Podmioty publiczne a Ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa
Ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa obejmuje swoim zasięgiem:
- organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, sądy
- jednostki Samorządu Terytorialnego oraz ich związki
- jednostki budżetowe
Obowiązki podmiotów publicznych:
- wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za utrzymywanie kontaktów z podmiotami Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa
- zapewnienie zarządzania incydentem w podmiocie publicznym
- zgłaszanie incydentu w podmiocie publicznym niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia, do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV
- zapewnienie obsługi incydentu w podmiocie publicznym i incydentu krytycznego we współpracy z właściwym CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV, przekazując niezbędne dane, w tym dane osobowe
- zapewnienie osobom, na rzecz których zadanie publiczne jest realizowane, dostęp do wiedzy pozwalającej na zrozumie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie skutecznych sposobów zabezpieczania się przed tymi zagrożeniami, w szczególności przez publikowanie informacji w tym zakresie na swojej stronie internetowej
Należy pamiętać, że jednostki samorządu terytorialnego (JST) oprócz swoich instytucji administracyjnych, mają również szereg podległych sobie podmiotów strategicznych jak wodociągi, szpitale, etc.
zgłaszanie incydentu w podmiocie publicznym niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia, do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV
Ustawodawca oczekuje, że realizacja nałożonych obowiązków związanych z cyberbezpieczeństwem będzie realizowana poprzez stosowanie Polskich Norm, bazujących na normach europejskich i międzynarodowych
Pośród środków, które pozwalają na dokonanie oceny skuteczności wdrożonych systemów zarządzania bezpieczeństwem i adekwatności ustanowionych zabezpieczeń, są:
- okresowe audyty
- okresowe testy (w tym testy penetracyjne)
Uprawnienia kontrolne w zakresie realizacji obowiązków KSC
AUDYT DLA JST
Nadzór w zakresie wykonywania przez OUK obowiązków wynikających z ustawy dotyczących przeciwdziałania zagrożeniom cyberbezpieczeństwa i zgłaszania incydentów poważnych (incydent, który powoduje lub może spowodować poważne obniżenie jakości lub przerwanie ciągłości świadczenia usługi kluczowej) sprawują Organy właściwe do spraw cyberbezpieczeństwa.
Uprawnienia organu kontrolnego:
- swobodny wstęp i poruszanie się po terenie podmiotu kontrolowanego bez obowiązku uzyskiwania przepustki
- wgląd do dokumentów dotyczących działalności podmiotu kontrolowanego, pobierania za pokwitowaniem oraz zabezpieczania dokumentów związanych z zakresem kontroli, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej
- sporządzanie, a w razie potrzeby żądanie sporządzenia niezbędnych do kontroli kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień lub obliczeń
- przetwarzanie danych osobowych w zakresie niezbędnym do realizacji celu kontroli; żądanie złożenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących zakresu kontroli
- przeprowadzanie oględzin urządzeń, nośników oraz systemów informatycznych

Dane rejestrowe naszej firmy:
Inspektorzyrodo.pl Sp. z o.o.
Siedziba: 00-682 Warszawa ul. Hoża 86/410
KRS 0000739784 Regon 380718355 NIP 7010831232